A vulkanizálás a gumiabroncsgyártás befejező mozzanata, ennek során kapja meg végső formáját és szilárdságát.
Az eljárás abból áll, hogy a már összepréselt alkatrészeket egy erre kialakított szerszámba helyezik a vulkanizáló gépben, majd hővel és nyomással lényegében egységesítik.
A hőre és a nyomásra a gumi molekuláris szerkezetének átalakulása miatt van szükség, e nélkül nem történnének meg azok a kémiai és fizikai változások, amelyek stabillá és használhatóvá teszik a végterméket.
A folyamat általában körülbelül 150°C-on történik, ettől nemigen lehet sokkal eltérni.
Tíz fok csökkenés vagy emelkedés a kétszeresére növeli, illetve megfelezi a vulkanizálási időt.
A sokkal magasabb hőmérséklet annyira felgyorsítaná a folyamatot, hogy a gumi egyszerűen tönkremenne, 100°C alatt pedig egyszerűen nem indul be a folyamat.
További előnye még az eljárásnak, hogy az így képlékennyé váló gumi nem csak, hogy egységessé válik, kvázi összeolvad, hanem a szerkezetében elhelyezett szövet mikroszálai közé is befolyik, valamint az esetlegesen kialakuló légzárványokat is megszünteti, vagy minimalizálja – így tömörebb lesz az anyag.
Egy személygépjármű abroncsának vulkanizálása körülbelül 10 percet, míg egy több méter átmérőjű ipari gép gumijáé 1-2 napot is igénybe vehet, tehát a folyamat sebessége a mérettel arányos.